Eesti rahvaarvust
üle poole moodustavad naised. Ent kui vaatame naiste osakaalu ühiskonna asjade
suunamisel kasvõi riigikogu ja valitsuse näitel, siis leiame kõrgeimast
esinduskogust vaid 20 protsenti naisi. Valitsuse koosseisus on praegu vaid üks
naine.
Põhjamaades,
kellega me tihti ennast võrrelda armastame, on naiste aktiivsus ühiskondlikus
elus oluliselt kõrgem ja parlamendis on naiste osakaal 40 protsendi ringis. Isegi
islamistlikus Jordaanias, kus naise roll meie arusaamadest veelgi enam erineb,
on riigi esinduskogus naistele eraldatud 150st kohast 15.
Põhjamaades pole
aktiivsete naiste hulk punnitatud proportsioon, vaid loomulik osa
demokraatlikust elukorraldusest, kus inimesed sõltumata soost tunnevad vajadust
poliitilises elus kaasa rääkida ja nende sõnumid kõnetavad valijaid.
Meie naabrid
soomlastel, lätlastel ja leedulastel on ette näidata säravad ning väärikaid
naispresidente ja Balti naabritel ka peaministreid. Eestil on kõrvale seada
küll riigikogu esimees, aseesimees ja pooled eurosaadikud, kuid ikkagi ei anna
see võrdväärset mõõtu välja.
Kaasaegse Euroopa
ülesehituse üheks nurgakiviks on sugudevaheline võrdõiguslikkus, mille poole
püüeldakse igas eluvaldkonnas. Paraku peavad statistika austajad tõdema, et
Eesti on soolist võrdsust ilmestavate näitajate poolest viimastel aastatel
teinud pigem tagasiminekut.
Eesti
poliitmaastik on karm, kus oma koha eest päikese all võideldakse küünte ja
hammastega. Küllap ei ole naised harjunud selle pidevalt erutunud kukepoksijate
retoorikaga, millega meeskolleegid omavahel suhtlevad.
Piisab kui
meenutada, kuis rahandusminister Jürgen Ligi avalikult ärritus arvamust
avaldada söendanud erakonnakaaslase Kaja Kallase peale turtsatades, et tal on
tavaliselt vaid suured ilusad silmad ja kinnine suu.
Macholik
käitumine reedab põlgavat suhtumist naistesse, mis ei tee au ühelegi
härrasmehele. Laiemas plaanis aga sobib iseloomustama seda, kuidas paljude
poliitikute seas arvestatakse soost sõltumata teiste inimeste ja nende
arvamusega.
Kalestunud ja
arrogantse poliitilise suuna kõrvale saavad just naised tuua tasakaalukamat ja
pehmemat sõnakasutust, kui soovite, siis teist suhtluskultuuri.
Paradoksaalsel
kombel aga ei vali suurem osa naisvalijatest oma sookaaslasi, vaid usaldavad
enda eest kõnelema mehi. Kui vaadata valimistulemusi, siis riigikogu valimisel kogusid
muljetavaldava häältesaagi naiskandidaatidest üksikud.
Kaasaegse maailma
üks tugevaimaid naispoliitikuid Margaret Thatcher suutis küll tõusta Briti peaministriks,
kuid ei suutnud pälvida sookaaslaste tugevat toetust. Sama risk on igal teisel
naispoliitikul.
Praegust olukorda
ei saa tasakaalukamaks muuta käskude keeldude ega kvootide kehtestamisega. Seda
olukurda saavad ennekõike muuta naised ise ennast inimese ja isiksusena maksma
pannes. See tähendab nende aktiivsemat sekkumist aruteludesse ja paremate
argumentide esitamist, kuni tekkib autoriteet ja sellega koos inimeste
tunnustus.
Kindlasti ei saa
see olema kerge, sest meie maanurgas kehtivad konservatiivsed mõttemallid on
juurdunud inimestesse aastasadade jooksul. Nende muutmine käib kohati
visadusega, mis on võrdne tilkhaaval kivisse augu uuristamisega.
Kui edumeelsem
osa maailmast on naiste toomisega ühiskondliku elu keskkpunkti tegelenud viimased
100 aasta ja rohkemgi, siis meie pole kogu aeg nii järjepidevad olnud. Ent
miski peale meie endi, ei takista seda vahet tagasi tegemast.
Õigupoolest ei
peaks valija tulevikus sedelit urni laste kaaluma kas ta hääletab naise või
mehe poolt, vaid selle poolt mõtted ja teod on rohkem meeltmööda. Võibolla on mõnigi kord meie liiga karuse poliitika taga ülemääraselt meesotsustusi ning liiga vähe naiselikku vaistu ja ettenägelikkust.
3. märts 2014
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar