President Toomas
Hendrik Ilves heitis äsjases iseseisvuspäeval peetud kõnes poliitikutel ette kõhklusi
riigis läbi viia suuri reforme. Üks markantseim näide on pikki aastaid kestnud
suutmatus kokku leppida uues, Eestile optimaalses halduskorralduses.
Vabariigi
aastapäeva eel juhtisid haldusreformi läbiviimise vajadusesele jõuliselt
tähelepanu kunagised ministrid Raivo Vare, Jaak Leimann ja Jüri Raidla, kelle
manifestiga on liitunud hulk ühiskonnategelasi.
Õigupoolest
meenutab haldusreformist rääkimine juba vana armsat aga räbalaks kulunud
plaati, mida iga paari aasta tagant ettevaatlikult grammofonile asetatakse ja
seejärel taas riiulile tolmama tõstetakse. Takerdumise põhjuseks on enamasti
poliitilised erimeelsused ja erakondade hirm potentsiaalseid valijaid kaotada.
Pea igal aastal on ju valimised ja reitinguid jälgitakse hoolega.
Mõneti võib nii
presidendi kui manifestantide avaldust võtta, kui jõulist toetust
regionaalminister Siim-Valmar Kiisleri riigikogule esitatud seaduseelnõule
haldusreformi käivitamiseks. Ent teada on ka praeguse valitsuse juhtpartei
sügavalt skeptiline hoiak, mida jõudis juba värskendada Andrus Ansipi järel
peaministritoolile tüüriv Sim Kallas.
Ega Järvamaalgi
selles küsimuses üksmeelset entusiasmi ole. Mäletame hästi, kui sügisestel
valimistel debateerisid kõik Paide linnapeaks kandideerinud kohalikud liidrid
õhinaga Paide rollist olla liitumiste eestvedaja. Mitmed vallad heitsid
naabritele silma.
Tänaseks on Paide
linnavõim oma hinnangutes muutunud väga sõnu valivaks ja teisedki maakonna
omavalitsused on teema kalevi alla sokutanud. Rehmatakse käega, et küll seegi
liitumistuhin Toompeal üle läheb täpselt nagu eelmisedki.
Ometi oleks Paidel
ideaalne võimalus ennast maakonna liidrina kehtestada ja valitseva koalitsiooni
baasil tegutsema asuda. Nende erakonnakaaslased juhivad paljusid potensiaalseid
liitumise osalisi ja omadega on kergem jutule saada.
Järvamaale oleks
hea Türi kõrvale Paide ümber teise suure tugeva omavalitsuse tekkimine, kuigi regionaalministri
kava näeb veel võimalike vallakeskustena ette Koerut, Aravetet ja mõõndustega
ehk Järva-Jaanit. Tundub nagu oleks tõmbekeskuste määramisel oluliseks kuhu
inimesed poodi käivad.
Skeptikud
ütlevad, et ega liitumine kohaliku elu edendamiseks raha juurde anna, sest seda
napib drastiliselt alates masust, kui keskkvõim omavalitsuste tulubaasist suure
ampsu omale haukas. Ka ei loo pelgalt uute piiridega kaartide joonistamine uut
kvaliteeti.
Olen sellega
päri. Ent usun, et suur omavalitsus suudab piirkonna elukeskkonda arendada
efektiivsemalt kui mitu väikest. Täna käib omavalitsustes justkui
võidurelvastumine, kus mõnekilomeetriste vahedega ehitatakse riigi ja Euroopa
tõukefondide raha toel kalleid objekte unustades küsida kellele seda tehakse.
Inimesi on ju maale jäänud vähe. 2013. aastaga lahkus Järvamaalt üle 900
inimest. Ma ei imesta, kui tänavu ja järgnevatel aastatel äravool sarnases
tempos jätkub ning sellele faktile tuleb adekvaatselt näkku vaadata.
Nii jäävad hulga
rajatisi paratamatult kahaneva elanikkonnaga omavalitsuse kaelale koormana, mis
sööb halduskuluna suure osa eelarvest ega jäta vahendeid oluliste teenuste
osutamiseks. Suurvald kaaluks ehitamise asemel ehk tõhusasse ühistranspordi
panustamist, mis võimaldaks inimestele teenuste järele liikuda kuhu vaja.
Arvan, et siiski
on praeguse kava järgi välja hõigatud liitumine poolik lahendus ja sellisel
kujul 10 aastat hiljaks jäänud. Oleme 20 aastat ehitanud riiki Lääne-Euroopa
mudeli järgi, kus on asusustustihedus on 10 korda suurem, kui meil. Aina enam
on näha, et selleks luksuseks pole meil majanduslikku võimekust ja aus on
tunnistada, et ei saa ka olema.
Äkki oleks
nutikam joonduda hoopis Islandi järgi, kus territoorium üle kahe korra Eestist
suurem ja rahvast neli korda vähem? Kus pikkade vahemaade ja looduslikelt
raksete oludega eraldatud piirkondades inimesed saavad paljude asjadega hakkama
kogukonnale tuginedes ega eeldagi riigilt võimekust igas olukorras kohal olla
ja appi tulla. Ent riik aitab efektiivselt just seal, kus seda vaja. Näiteks
ostab vahatahtlikele päästetehnikat jms.
Põhimõtteliseks
elukorralduse muutuseks, mis oleks praegusega võrreldes Eestile kui tervikule
jõukohasem, saame valmistuda ainult siis, kui haldusreform on osa
riigireformist. Tegelikult painavad riiki samad probleemid aga nende viljad
lihtsalt avalduvad pisut hiljem.
Mõistlik on seega
poolikute lahenduste asemel võtta käsile läbimõeldud Eestile omase ja sobiliku
mudeli välja töötamine. Muidu teeb seda elu ise niikuinii ja nagu ajalugu meie
ajalugu näitab: kellegi teise kätega.
26. veebruar 2014
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar